Is het tijd voor jou om rond te kijken voor een nieuw telefoonabonnement voor jezelf of een naaste? Dan zijn er best een aantal zaken waar je op moet letten om tot de beste keuze te komen. Want wat is het beste telefoonabonnement voor jou of je naaste? Aan de hand van onze checklist kun je tot de meest passende keuze komen.
Aantal belminuten/sms’jes
Ben jij een echte beller, of ben je kort van stof? Misschien word je meestal gebeld. Of misschien bel je wel altijd via je internetverbinding met behulp van bijvoorbeeld een WhatsApp spraak- of videoproep, waarmee je geen belminuten verbruikt. Dit is belangrijke informatie bij de keuze voor het aantal belminuten dat je het beste kunt nemen. Twijfel je over je eigen belgedrag? Raadpleeg dan je facturen van de afgelopen maanden om daar een betere inschatting van te kunnen maken. Je kunt tegenwoordig ook een onbeperkte belbundel krijgen, maar dat heeft alleen zin als je ook echt veel en lang belt. Waarom zou je immers betalen voor iets wat je niet gebruikt? Doorgaans staan belminuten overigens ook gelijk aan sms’jes. Die gebruiken de meesten van ons nauwelijks meer, maar het is wel fijn als je zonder extra kosten een sms’je kunt sturen als je internet niet werkt of je berichtjes niet aankomen.
Aantal MB’s mobiele data
Voor mobiele data vind je bundels van verschillende maten. Vaak begint dat bij 500 MB, wat prima is als je alleen tekstberichtjes stuurt en af en toe eens wat opzoekt op het internet. Maar als je naar Spotify luistert onderweg, is het waarschijnlijk onvoldoende en kun je beter voor 1 tot 3 GB gaan. Stream je graag video’s of kijk je tv op je telefoon, ook als je op mobiel internet zit, dan verbruik je al helemaal snel veel data en kun je beter voor onbeperkte data gaan. Ook navigeren met Google Maps en bellen via het internet zijn zaken die data verbruiken, dus houd hier ook rekening mee. Ben je tevreden over je huidige vrijheid qua internetgebruik? Kijk dan op je facturen van de afgelopen maand om te zien hoeveel data je nu eigenlijk per maand gebruikt. Dat is een goede indicatie van wat je nodig hebt. Voel je je nu te beperkt door je databundel? Dan moet je kiezen voor een bundel die een stuk hoger is dan je huidige, gelimiteerde verbruik.
4G of 5G
Bij sommige aanbieders krijg je standaard 5G, bij andere providers moet je daarvoor bijbetalen. Is dat de moeite waard? 5G benut nog lang niet zijn volledige potentieel, maar biedt nu wel alvast sneller mobiel internet. Dat merk je vooral als je relatief zware dingen online doet, zoals grote bestanden of apps downloaden, online games spelen, video’s streamen, videobellen en tv kijken. Heb je echter nu 4G en is dat voldoende voor je, dan is het eigenlijk niet zo zinnig op bij te betalen voor 5G. Besef ook dat 5G meer vraagt van de batterij van je smartphone, waardoor hij duidelijk sneller leeg raakt. Dat is overigens geen reden om niet voor een abonnement met standaard 5G te kiezen, want ook dan kun je op je telefoon instellen om gebruik te maken van het 4G-netwerk in plaats van 5G.
Met nieuwe telefoon of sim only
Dan moet je natuurlijk ook nog kiezen of je een telefoonabonnement met een nieuw toestel wilt, of dat je voor een sim only abonnement gaat. Uiteraard ben je goedkoper uit met een sim only abonnement. Dat is vaak ook het geval als je daarbij nog ‘los’ een nieuwe telefoon koopt, alleen moet je die dan wel in één keer afrekenen. Vraag jezelf eerst af of het echt al tijd is voor een nieuwe smartphone, of dat je huidige telefoon nog wel één of twee jaar mee kan. Uiteraard moet je jezelf vooral een nieuw toestel gunnen als je dat graag wilt. Besef bij de keuze voor een telefoonabonnement met toestel dat de consequentie bij een smartphone met een waarde van meer dan 250 euro is dat je een BKR-registratie krijgt. Dit omdat de afbetalingsregeling voor je telefoon als een lening gezien wordt.
Contractduur
Zeker ook van belang is de keuze voor de duur van het contract dat je aangaat met de telefoonprovider. Bij een telefoonabonnement met toestel is dat doorgaans één of twee jaar. Houd er daarbij rekening mee dat de telefoon via het abonnement afbetaald wordt, en dat een korter abonnement hogere maandelijkse kosten oplevert. Langere abonnementen zijn sowieso in het algemeen wat goedkoper om je te verleiden om die langere verbintenis aan te gaan. Tegelijkertijd biedt dit je ook minder vrijheid om over te stappen als je bijvoorbeeld ontevreden bent over de provider of onverhoopt totaal de verkeerde bundel gekozen blijkt te hebben. Bij sim only zijn vaak ook kortere looptijden mogelijk, van 6 maanden tot zelfs meteen maandelijks opzegbaar. Ook hier geldt dat een langere verbintenis scheelt in de kosten.
De juiste provider voor jou
Als laatste is het ook nog ook relevant om de provider voor je telefoonabonnement met enige zorg uit te zoeken. Niet alleen zitten er verschillen in serviceniveau, maar ook in dekking van het telefoonnetwerk. Er zijn immers drie grote telefoonnetwerken in Nederland voor mobiele telefonie (KPN, Odido en Vodafone) waar ook de kleinere aanbieders gebruik van maken, en die verschillen allemaal qua dekking. Het is belangrijk om hierbij te kijken naar de plekken waar het voor jou het belangrijkst is dat je goede dekking hebt. Dus thuis, op het werk, op de sportvereniging, bij je familie en vrienden. Het zou erg vervelend zijn om er na het afsluiten van het abonnement achter te komen dat je op een of meerdere van deze plekken slechte ontvangst of zelfs geen ontvangst hebt op je mobiele telefoon. Naast dekking en klantenservice, is bij de keuze voor de juiste provider ook de reputatie relevant. Lees wat de ervaringen van anderen zijn met de provider in kwestie en trek conclusies op basis van punten die regelmatig terugkomen.
Je moet er dus wat werk in steken om tot de beste keuze voor een telefoonabonnement te komen. Maar dat loont wel, want zo krijg je precies wat je nodig hebt. En als je dan een aantal abonnementen hebt gevonden die passend zouden kunnen zijn, ga je uiteraard ook nog kijken naar de prijs. Hoe lager de vaste lasten, hoe beter, immers.